Cap de Súnion (Àtica)

Cap de Súnion (Àtica)
Súnion! T'evocaré de lluny amb un crit d'alegria, / tu i el teu sol lleial, rei de la mar i del vent

dimarts, 5 de novembre de 2013

Cernuda - Si el hombre pudiera decir lo que ama



Luis Cernuda (1902-1963)
Si el hombre pudiera decir lo que ama...

Si el hombre pudiera decir lo que ama,
si el hombre pudiera levantar su amor por el cielo
como una nube en la luz;
si como muros que se derrumban,
para saludar la verdad erguida en medio,
pudiera derrumbar su cuerpo,
dejando sólo la verdad de su amor,
la verdad de sí mismo,
que no se llama gloria, fortuna o ambición,
sino amor o deseo,
yo sería aquel que imaginaba;
aquel que con su lengua, sus ojos y sus manos
proclama ante los hombres la verdad ignorada,
la verdad de su amor verdadero.

Libertad no conozco sino la libertad de estar preso en alguien
cuyo nombre no puedo oír sin escalofrío;
alguien por quien me olvido de esta existencia mezquina
por quien el día y la noche son para mí lo que quiera,
y mi cuerpo y espíritu flotan en su cuerpo y espíritu
como leños perdidos que el mar anega o levanta
libremente, con la libertad del amor,
la única libertad que me exalta,
la única libertad por que muero.

Tú justificas mi existencia:
si no te conozco, no he vivido;
si muero sin conocerte, no muero, porque no he vivido.


Avui, 5 de novembre, es compleixen 50 anys de la mort de Luis Cernuda a l’exili. Un gran poema d’amor per recordar un gran poeta.
En aquests enllaços hi podeu trobar més poemes seus i altres enllaços:






8 comentaris:

  1. M'agraden moltíssim els tres últims versos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'agrada que t'agradin. Si et vaga de mirar l'enllaç on hi ha altres poemes d'ell, a veure si t'agraden. Una abraçada!

      Elimina
  2. Josep ha escrit (i jo, sense voler, no sé com, li he esborrat) això:

    De Cernuda he llegit poca cosa, i si dic la veritat ha sigut des que tinc el bloc. Abans d'ahir hi havia un post d’ell en el bloc de : http://laantorchadekraus.blogspot.com.es/. Està molt bé, i ja veig que el tens amb un enllaç. La poesia que has posat m’agrada molt. Tens raó, És un gran poema d’amor per recordar un gran poeta.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo també li deic al blog de 'La antorcha de Kraus' el fet d'haver vist que ahir era el 50 aniversari de la mort de Cernuda. De fet, al juliol ja havia penjat un poema d'ell, però em va semblar que no estaria de més dedicar-li'n un altre. No és que haguem d'anar sempre a remolc de les efemèrides, però és que tothom es mereix un modest reconeixement. Tu també et vas recordar de l'aniversari del naixement de Miguel Hernández! Ara tocarà el desè aniversari de la mort de Martí i Pol, o (amb retard) la commemoració dels 50 anys del primer recital de Pi de la Serra i la celebració dels seus 70 anys... Qualsevol excusa és bona per recordar l'obra dels grans poetes.

      Elimina
  3. Me has tocado mi sensibilidad literaria , yo soy una persona que me siento muy andaluz , demasiado diría yo .
    Y sí para mí Miguel Hérnández........es lo más , pero leer a Cernuda y el saber que fué un grande de los grandes y sevillano , a mí me llena de orgullo como García Lorca .
    Muy pero que muy agradecido por acordarte de este grandísimo poeta que yo tuve la suerte de ver la casa donde nació .
    Me llena de orgullo y satisfacción y una alegría rebosante que un blog en catalán se acuerde de uno de los grandes poetas en este caso sevillano ,
    Bueno paro porque me llevaría de Luis hablando y hablando....
    Un saludo y muy agradecido ¡¡

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ya hablamos un poco de Cernuda en julio, en ocasión de otro poema suyo. Lo cierto es que viendo el blog de 'La antorcha de Kraus' me di cuenta de que ayer era el 50 aniversario de su muerte y pensé que bien se merecía conmemorarlo con otro poema. Intento modestamente acordarme de los poetas que me gustan, sean de donde sean. Pero "la mies es mucha" y el tiempo escasea, o sea que tengo que elegir y ser forzosamente injusto con tantos otros poetas que también me gustan y de quienes me olvido. Muchas gracias por tus palabras. Un abrazo.

      Elimina
  4. Pot ser el poeta del 27 que més busca la bellesa i dels més sensibles. A mí m'agrada també la seva prosa, té un petit llibre de contes que llegeixo una i altre vegada.
    Ramon gracies per les teves entrades.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies a tu per seguir-me i pels teus comentaris. No conec els contes de Cernuda, serà qüestió de posar remei a aquesta mançança meva (una de tantíssimes). Una abraçada!

      Elimina

El vostre comentari és pendent de moderació. Cal signar-lo amb nom i cognoms. Gràcies.