Cap de Súnion (Àtica)

Cap de Súnion (Àtica)
Súnion! T'evocaré de lluny amb un crit d'alegria, / tu i el teu sol lleial, rei de la mar i del vent

dimarts, 24 de desembre de 2013

Foix - Caraeixut i sense un sou











J. V. Foix (1894-1987)
Onze Nadals i un Cap d’Any

V - Caraeixut i sense un sou

Caraeixut i sense un sou 
vinc d’Enlloc en la Nit clara; 
Una veu me diu On És, 
Però em venç la faramalla.
Fora vila i franc d’alou,
Segueixo una estrella rara; 
Guaito el cel a l’inrevés
Pel forat d’una miralla.
Una ala mou enrenou 
Frec a frec d’una atzavara, 
I amb fressa i cants, pels senders, 
Ve el gros de la pobrissalla. 
Voldria dar-los el brou 
Del pa d’una fleca avara, 
Però em miren, sorneguers, 
I duc buida la senalla. 
Tot me sembla estrany i nou, 
I ric, i faig mala cara:
Al meu goig cerco recés, 
I al meu dol, una mortalla. 
—Si em refés l’escalf d’un bou 
O dormís amb poca palla,
I entre somnis m’ullprengués 
La Seva Divina Cara.

Nadal de 1952


Ja fa uns quants anys, vuit amb aquest, que per Nadal felicito les meves víctimes amb una Nadala d'en Foix, del recull Onze Nadals i un Cap d'Any. Encara me'n queden per a tres nadals (nadales 7, 8 i 9) i un cap d'any. Aquí van totes les que he anat penjant, degudament ordenades:


9 comentaris:

  1. Les teves víctimes deuen xalar molt!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hi deu haver de tot. Com que procuro anar variant èpoques, llengües, estils i temes, sempre hi deu haver algú a qui no agradi alguna cosa. Però gairebé mai ningú no s'ha queixat, de manera que jo... llenya al mono!

      Així, després de l'esplendor verbal de Mestre Foix, per d'aquí a dos dies ja anuncio un poemet prelul·lià, del segle XII: amb tot plegat potser farem una bona amanida de contrastos.

      Gràcies, Helena, i bon Nadal i bones festes per a tu i per a tots els teus. Una forta abraçada!

      Elimina
  2. El que dius de víctimes m'ha agradat molt. Si jo formo part d'elles, per part meva pots seguir.
    Bon Nadal!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tu, més que una víctima, ets un còmplice, un cooperador necessari. Gràcies, i bon Nadal, Josep!

      Elimina
  3. Bueno no estoy para leer mucho jejeje , la resaca de estos días ya se sabe jejeje pero sólo por el título debe ser una persona importante .
    Sólo desearte feliz navidad Ramón ¡¡
    Saludos ¡¡

    ResponElimina
    Respostes
    1. En efecto, Foix es un autor muy importante, sí. Para mí, uno de los mejores poetas y prosistas del siglo XX en catalán, y muy poco conocido allende nuestras fronteras lingüísticas. Su obra está escrita en un lenguaje muy rico, abigarrado y complejo que la hace muy difícil de traducir, y en todo caso cualquier traducción perdería la musicalidad y las resonancias internas de su léxico. Existe sin embargo una buena biografía de él en castellano, que incluye versiones libres de algunos de sus poemas: su autor es el profesor Jaume Vallcorba; su título, ‘J. V. Foix’; y está publicado en la colección 'Vidas Literarias' de la editorial Omega en 2002. Si lo pillaras en alguna biblioteca, te lo recomiendo.
      Felices fiestas a ti también. Un fuerte abrazo!

      Elimina

El vostre comentari és pendent de moderació. Cal signar-lo amb nom i cognoms. Gràcies.