Cap de Súnion (Àtica)

Cap de Súnion (Àtica)
Súnion! T'evocaré de lluny amb un crit d'alegria, / tu i el teu sol lleial, rei de la mar i del vent

dimecres, 4 de desembre de 2013

Raspall - Endavant










Joana Raspall (1913-2013)
Endavant!

Respira fort, que l’aire és teu
i l’aire i tot et poden prendre.
Un cop ja l’hagis respirat
és carn com tu,
és alè teu que no es pot vendre.
Respira fort, que l’aire és teu.

Trepitja fort, que el lloc és teu!
On hi ha el teu peu no n’hi cap d’altre.
La terra té per a tothom
camins oberts.
Fuig de qui vulgui entrebancar-te.
Trepitja ferm, que el lloc és teu!

Parla ben clar, que el mot és teu
i el pensament ningú no el mana.
Si creus la teva veritat
llança-la al vent
i que s’arbori com la flama.
Parla ben clar, que el mot és teu!

[Del llibre Ales i camins, 1991]

Avui ens ha deixat, als cent anys, la poeta, novel·lista i filòloga Joana Raspall. Vet ací un dels seus poemes, en homenatge. Ella se’n va, però ens deixa la seva obra, per la qual la recordarem.



10 comentaris:

  1. Una vez más , no sabía que existía esta señora .........y fíjate ya se ha muerto , lo que es la vida eh Ramón ?
    Y bueno como un " curiosón " que soy con todo lo que desconozco y en la literatura más , por supuesto,
    He visto algo sobre esta señora en una página de " la vanguardia " , que sale una foto del alcalde de San Feliu por su centenario haciéndole un homenaje .
    Así que nada no puedo opinar nada de esta señora que ya os dejó o nos dejó por supuesto . Pero que estoy seguro que si la homenajeas en tu blog debió de ser buena .
    Un saludo cordial ¡¡

    ResponElimina
    Respostes
    1. En marzo y en junio de este año ya puse algunos poemas suyos en conmemoración de su centenario en vida. Al lado de otros centenarios (Espriu, Rosselló-Pórcel, Villangómez, Teixidó), el suyo tenía el valor añadido de su longevidad. Ha vivido hasta poder celebrar todos los actos previstos de su centenario, y nos ha dejado una obra importante (diccionarios, novelas y poemas, tanto para jóvenes como para adultos). Nació en Barcelona pero vivió casi toda su vida en Sant Feliu. En efecto, su obra tiene calidad; por ello, espero que no caerá en el olvido. Gracias por tus palabras.

      Elimina
    2. Te pongo la traducción de este poema y de la tannka de Joana raspall que cito en mi respuesta a Helena:

      Adelante

      Respira fuerte, que es tuyo el aire
      e incluso el aire pueden robarte.
      Una vez lo hayas respirado,
      ya es como tu carne,
      ya es tu aliento, que no puede venderse.
      Respira fuerte, que es tuyo el aire.

      Pisa bien fuerte, que es tuyo el lugar.
      Donde está tu pie ya no cabe otro.
      La tierra tiene caminos
      abiertos para todos.
      Huye de quien te ponga zancadillas.
      Pisa bien fuerte, que es tuyo el lugar.

      Habla bien claro, que es tuya la palabra
      y al pensamiento no lo manda nadie.
      Si crees tu verdad
      lánzala al viento
      y que se encienda como la llama.
      Habla bien claro, que es tuya la palabra.

      * * *

      Marcharé sola:
      dejadme que esté ahora
      tanto con vosotros.
      Tiempo tendré para añoraros:
      la eternidad es larga.

      Elimina
  2. També era bibliotecària!
    Quina sort que ha tingut d'arribar a tan gran.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La longevitat és una sort si es porta, com crec que ha estat el seu cas, amb lucidesa mental i una relativa bona salut. Vet ací un poema seu en què preveia el seu traspàs:

      Marxaré sola:
      deixeu-me que ara sigui
      tant amb vosaltres.
      Tindré temps d'enyorar-vos:
      l'eternitat és llarga.

      Elimina
  3. Són diverses les seves creacions en el camp de la narrativa, la novel•la, el teatre i la lingüística, així com les seves col•laboracions en articles de premsa i llibres diversos.

    He trobat uns quants mots
    al món de la poesia
    no vull quedar-me’ls tots!
    Si t’agrada llegir
    et faran companyia
    ens els podem partir.
    (Joana Raspall)

    http://www.youtube.com/watch?v=gtYCL8NdnX0#t=106

    No se por què em fa l'efecte que l'Helena és una bona bibliotecària. Ho dic perquè veig que ho reindivicar en dos o tres blocs.

    Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, Josep, per la teva aportació. Molt bé el poema i el vídeo biogràfic que hi poses. Jo em permeto afegir-hi l'enllaç a una auca del meu amic Joan Vilamala:

      http://www.auques.cat/tot.php?auca=raspall

      Elimina
  4. la Joana raspall va ser una gran dona que ens va protegir la nostre cultura i a més la va ensenyar quan estava prohibida tots esperem que descansi en pau

    ResponElimina
  5. la Joana raspall va ser una gran dona que va protegir la nostre cultura fins al final va ser valenta i compromesa i va salvar molts de llibres de la destrucció i es va atrevir a ensenyar el catala quan estava prohibit esperem que vagi al paradís jo tinc 11 anys i admiro molt aquesta dona que descansi en pau

    ResponElimina
    Respostes
    1. Responc als dos últims comentaris, que (pel fet de començar i acabar igual, i per compartir idèntiques errades tipogràfiques) fan pensar que corresponen a una mateixa persona, la qual, d'acord amb el que diu en el segon comentari, té 11 anys. Com que la Joana va escriure molta literatura per a infants, s'entén que el/la signant la conegui i l'admiri; el que no ens diu és si el seguiment de blogs que en parlin, o almenys l'accés al meu blog, i la decisió de fer-hi un comentari (assenyat), l'ha presa espontàniament o bé sota el guiatge d'un familiar o mestre, cosa que al meu criteri seria més escaient.

      Gràcies per les teves aportacions. El que dius és cert. Jo tinc més de 50 anys més que tu, i vaig viure aquella època, que alguns voldrien que tornés, quan ensenyar català era prohibit. Jo vaig rebre classes de català clandestines d'un mestre, Josep Calmet, que, com la Joana, lluitava "per salvar-nos els mots". Més endavant, ja el 1967, quan la prohibició semblava que s'amorosia una mica i es permetien fer classes de català extraescolars, voluntàries i gratuïtes, jo em vaig fer professor voluntari als 16 anys i vaig aportar també el meu granet de sorra en aquesta tasca docent.

      Desconegut amic (o amiga), si mires l'encapçalament del meu blog, a la dreta, veuràs que sempre demano que els comentaris vinguin signats, ja que no acostumo a publicar anònims. En el teu cas he fet una excepció perquè estic d'acord amb el que dius i m'agrada com ho dius, i crec que la Joana s'ho mereix. Per ser coherent amb el que jo mateix demano, si mai vols tornar a escriure alguna cosa, posa-hi sisplau el teu nom; però no hi posis el cognom ni la població ni res més: recorda que no has de publicar MAI per internet dades personals teves (adreça postal o electrònica, telèfon, DNI...). És important no fer-ho!

      Gràcies una vegada més! Continua llegint la Joana Raspall i altres poetes catalans.

      Elimina

El vostre comentari és pendent de moderació. Cal signar-lo amb nom i cognoms. Gràcies.