Cap de Súnion (Àtica)

Cap de Súnion (Àtica)
Súnion! T'evocaré de lluny amb un crit d'alegria, / tu i el teu sol lleial, rei de la mar i del vent

divendres, 6 de febrer de 2015

Garriga - Si véns, amor













Francesc Garriga (1932-2015)
Si véns, amor

Si véns, amor, i jo no hi sóc,
sobre els fogons, hi trobaràs
les restes d’un silenci mal cuinat.
Després distreu el cos pel meu estudi.
La teva llum aclarirà les ombres
de totes les mentides que dormiten
damunt la meva taula.
Sabré trobar-t’hi al meu retorn?
Quan marxis,
tanca la porta sense fer soroll.


Darrere la finestra...

l’infant jugava amb el no res. el temps
vingué de cop,
i trastocà les fites.
per què hem fugit dels jocs
al nucli immòbil dels temors?
de què, de qui, de quan, la fuga?
avui, el vell
segella finestrons
i tem la llum.
darrere la finestra
mesura els goigs.
i escura el temps en el sopar dels dies.

                        [De La nit dels peixos, Proa 2005]

Ha mort als 82 anys el poeta sabadellenc Francesc Garriga Barata. És autor de llibres de poemes com Entre el neguit i el silenci (1959), Paraules (1962), Paraules cap al tard (1973), Els colors de la nit (1990), Setembre (1992, premi Josep M. López-Picó), Ombres (2000), Temps en blanc (2003), La nit dels peixos (2005, Englantina d’Or als Jocs Florals de Barcelona), Camins de serp (2009), Ragtime (2011, premi Josep M. Llompart) i Tornar és lluny (2013, premi Carles Riba), entre altres. L’any passat va publicar Demà no és mai. Antologia 1959-2014 (2014); i ha deixat enllestit el seu últim llibre, Swing, que LaBreu Edicions té a punt de publicar. Perviurà en la seva obra.

Textos i imatge són baixats d’internet. Es retiraran a indicació.

6 comentaris:

  1. El Jaume m'escriu per email:

    "Aquests poemes si que els coneixia. Algun cop ho puc manifestar. El vaig conèixer personalment, ja fa molts anys, tot i que el gran públic l'ha conegut, possiblement, en els 10 darrers anys. Gran persona i els entesos diuen que també, un gran poeta. Jo ho celebro, sempre havia cregut que no era de primera fila. No sabria diferenciar la qualitat entre poetes, encara que algun poema m'agradi més que d'altres. La popularitat no sempre vol dir qualitat. Sempre espero la valoració del entesos i ara, en el moment de la seva mort, tot han estat elogis envers la seva producció poètica. Sempre passa així. Gràcies, Ramon!"

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, Jaume. Tens raó, com sempre. Jo mateix, que el coneixia tan sols a través d'algun dels seus llibres, no n'havia parlat mai en aquest blog. D'altra banda, com faig, injustament, amb tants altres poetes. I ara que s'ha mort i ha sortit a la premsa, ara em desperto i li dedico un record mínim, a destemps i a correcuita. L'haurem de llegir i rellegir més.

      Elimina
  2. Em fa vergonya reconèixer-ho. No coneixia aquest extraordinari poeta.
    Gràcies a posts com aquest començaré a esmenar-ho.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo tampoc no n'havia parlat mai en vida seva. I també em fa vergonya no estar al dia de tants i tants poetes com hi ha en actiu, en català, castellà, francès, anglès, italià, portuguès... Per no dir els que hi deu haver en altres llengües! No ho podrem atrapar mai, per més que ens hi esforcem... A part que també és necessari llegir i rellegir els clàssics. Gràcies, Xavier.

      Elimina
  3. Sap greu no reconèixer la vàlua d'un autor en vida seva. Tinc a la taula tres dels seus llibres i hi trobo grans poemes. M'agrada el seu llenguatge senzill i alhora molt acurat, sempre amb la paraula justa.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, Consol. Per sort, els artistes sobreviuen en les seves obres.

      Elimina

El vostre comentari és pendent de moderació. Cal signar-lo amb nom i cognoms. Gràcies.